marți, 18 iunie 2013

Cu un cuvînt spui totul despre poezie... Eminescu.

Încep cu cîteva superbe poezii din nenumăratele și minunatele lui creații....


Mihai Eminescu - Freamăt De Codru

Tresărind scânteie lacul
Şi se leagănă sub soare;
Eu, privindu-l din pădure, 
Las aleanul să mă fure
Şi ascult de la răcoare
Pitpalacul.


Din izvoare şi din gârle
Apa sună somnoroasă;
Unde soarele pătrunde
Printre ramuri a ei unde, 
Ea în valuri sperioase
Se azvârle.


Cucul cântă, mierle, presuri -
Cine ştie să le-asculte?
Ale păsărilor neamuri
Ciripesc pitite-n ramuri
Şi vorbesc cu-atât de multe
Înţelesuri.

Cucu-ntreabă: - Unde-i sora
Viselor noastre de vară?
Mlădioasă şi iubită, 
Cu privirea ostenită, 
Ca o zână să răsară
Tuturora.

Teiul vechi un ram întins-a, 
Ea să poată să-l îndoaie, 
Ramul tânăr vânt să-şi deie
Şi de braţe-n sus s-o ieie, 
Iară florile să ploaie
Peste dânsa.

Se întreabă trist izvorul:
- Unde mi-i crăiasa oare?
Părul moale despletindu-şi, 
Faţa-n apa mea privindu-şi
Să m-atingă visătoare
Cu piciorul?

Am răspuns: - Pădure dragă, 
Ea nu vine, nu mai vine!
Singuri, voi, stejari, rămâneţi
De visaţi la ochii vineţi, 
Ce luciră pentru mine
Vara-ntreagă.

Ce frumos era în crânguri, 
Când cu ea m-am prins tovarăş!
O poveste încântată
Care azi e-ntunecată...
De-unde eşti revino iarăşi, 
Să fim singuri! 



  Mihai Eminescu - Ce te legeni...

- "Ce te legeni, codrule, 
Fara ploaie, fara vânt, 
Cu crengile la pamânt?"
- "De ce nu m-as legana, 
Daca trece vremea mea!
Ziua scade, noaptea creste
Si frunzisul mi-l rareste.
Bate vântul frunza-n dunga -
Cântaretii mi-i alunga;
Bate vântul dintr-o parte -
Iarna-i ici, vara-i departe.
Si de ce sa nu ma plec, 
Daca pasarile trec!
Peste vârf de ramurele
Trec în stoluri rândunele, 
Ducând gândurile mele
Si norocul meu cu ele.
Si se duc pe rând pe rând, 
Zarea lumii-ntunecând, 
Si se duc ca clipele, 
Scuturând aripele, 
Si ma lasa pustiit, 
Vestejit si amortit
Si cu doru-mi singurel, 
De ma-ngân numai cu el!" 



Mihai Eminescu - Ce suflet trist...

Ce suflet trist mi-au daruit
Parintii din parinti, 
De-au incaput numai in el
Atatea suferinti?

Ce suflet trist si far' de rost
Si din ce lut inert, 
Ca dup-atatea amagiri
Mai spera in desert?

Cum nu se simte blestemat
De-a duce-n veci nevoi?
O, valuri ale sfintei mari, 
Luati-ma cu voi! 



Mihai Eminescu - Mai am un singur dor.

Mai am un singur dor: 
În linistea serii 
Sa ma lasati sa mor 
La marginea marii; 
Sa-mi fie somnul lin 
Si codrul aproape, 
Pe-ntinsele ape 
Sa am un cer senin. 
Nu-mi trebuie flamuri, 
Nu voi sicriu bogat, 
Ci-mi împletiti un pat 
Din tinere ramuri.

Si nime-n urma mea 
Nu-mi plânga la crestet, 
Doar toamna glas sa dea 
Frunzisului vested. 
Pe când cu zgomot cad 
Izvoarele-ntr-una, 
Alunece luna 
Prin vârfuri lungi de brad. 
Patrunza talanga 
Al serii rece vânt, 
Deasupra-mi teiul sfânt 
Sa-si scuture creanga.
Cum n-oi mai fi pribeag 
De-atunci înainte, 
M-or troieni cu drag 
Aduceri aminte. 
Luceferi, ce rasar 
Din umbra de cetini, 
Fiindu-mi prieteni, 
O sa-mi zâmbeasca iar. 
Va geme de patemi 
Al marii aspru cânt... 
Ci eu voi fi pamânt 
În singuratate-mi.
    


Mihai Eminescu - Nu Mă înţelegi

În ochii mei acuma nimic nu are preţ
Ca taina ce ascunde a tale frumuseţi;
Căci pentru care altă minune decât tine
Mi-aş risipi o viaţă de cugetări senine
Pe basme şi nimicuri, cuvinte cumpănind, 
Cu pieritorul sunet al lor să te cuprind, 
În lanţuri de imagini duiosul vis să-l ferec, 
Să-mpiedec umbra-i dulce de-a merge-n întunerec.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Şi azi când a mea minte, a farmecului roabă, 
Din orişice durere îţi face o podoabă, 
Şi când răsai nainte-mi ca marmura de clară, 
Când ochiul tău cel mândru străluce în afară, 
Întunecând privirea-mi, de nu pot să văd încă
Ce-adânc trecut de gânduri e-n noaptea lui adâncă, 
Azi când a mea iubire e-atâta de curată
Ca farmecul de care tu eşti împresurată, 
Ca setea cea eternă ce-o au dupăolaltă
Lumina de-ntunerec şi marmura de daltă, 
Când dorul meu e-atâta de-adânc şi-atât de sfânt
Cum nu mai e nimica în cer şi pe pământ, 
Când e o-namorare de tot ce e al tău, 
De-un zâmbet, de-un cutremur, de bine şi de rău, 
Când eşti enigma însăşi a vieţii mele-ntregi...
Azi văd din a ta vorbă că nu mă înţelegi! 



Mihai Eminescu - Din Cerurile-albastre

Din cerurile-albastre
Luceferi se desfac, 
Zâmbind iubirii noastre
Si undele pe lac.
De glasul pasarelelor
Pe gânduri codru-i pus.
O, stelelor, stelelor, 
Unde v-ati dus?

În turme calatoare
Trec nourii pe ceri, 
Ce seaman pieritoare
Duioaselor dureri.
De stralucirea florilor
E câmpul tot rapus.
O, norilor, norilor, 
Unde v-ati dus?

Soptiri aeriane
Patrund din mal în mal
S-a stelelor icoane
Pre fiecare val.
De ochii tai cei plini de-amor
Aminte mi-am adus.
O, stelelor, atelelor, 
Unde v-ati dus?

Cum iedera se leaga
De ramuri de stejar, 
Mi-a fost odata draga
Si draga-mi este iar.
De bratul tau cuprins cu dor
Aminte mi-am adus.
O, bratelor, bratelor, 
Unde v-ati dus? 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.