vineri, 21 noiembrie 2014

Arată-mi casa ta și-ți spun cum ești...

             Mi-a rămas întipărită în minte expresia unei rude, când i-a spus mamei cu mulți ani în urmă:

"Mi-a fost jenă când am mers la baie. Sunt trei femei în casă mătușă!" 

             Fără să-mi dau seama, acea indignare a unei femei, ce vizitase casa altei femei și găsise baia murdară, mi-a creat un instinct aparte. Să fiu mult mai atentă cu mediul în care trăiesc.

             Am învățat de la mama, încă de copilă, să spăl chiuveta dacă o murdăresc sau dacă o văd murdară, să strâng dacă am dat ceva pe jos, să șterg masa dacă am vărsat ceva pe ea...etc. M-a învățat mama, draga de ea, multe astfel de mici reguli de bun simț și igienă, atât personală cât și familială. Și mama la rândul ei le-a învățat de la bunica.

             Am avut ocazia să văd și eu, cu ochii mei, cum era bunica.
             O bătrânică precum o furnică. De dimineață trebăluia până seara, iar ziua următoare o lua de la capăt. Mereu o auzeam cum îl dojenea pe bunicul că și-a murdărit șurțul sau că nu i-a spus că i s-a rupt șoseta sau că a murdărit pe jos și multe altele de genul acesta. Bunicul, bărbat fiind, era mai neatent săracul la mărunțișurile acestea ce țin de curățenie și frumos. Bunica în schimb nu accepta dezordinea și murdăria. Așa modești cum erau și la țară, dar curtea lor era mereu frumoasă și aranjată, iar hainele fie ele vechi și petecite, dar erau curate și frumos reparate.

            Vedeam adesea și încă mai văd, femei pupuțate nevoie mare... femei cu țoale scumpe, de fițe, cu machiajul perfect de dimineața până seara. Ei bine, în zadar au atât de multă grijă de ele, dacă nu îngrijesc la fel și casa lor.

             Cel mai urât e să vezi wc-ul și chiuveta de la baie murdare. Sincer o chiuvetă murdară, îți dă senzația că ești și tu murdar, chiar dacă tocmai te-ai spălat pe mâini. Iar pe wc-u nu-ți vine să te așezi, chiar dacă e colacul de aur și strălucitor, cînd vasul e cu urme maronii pe fundul apei.

             O femeie ce se aranjează doar pe ea, neglijând aceste mici detalii de curățenie, cum este baia, bucătăria, dă dovadă de superficialitate și ipocrizie parțială. Păi tu ești curată și aranjată doar de ochii lumii?! Casa ta e dezordonată și murdară?! Casa cred că spune multe despre caracterul persoanei. E suficient să vezi baia cuiva, ca să știi cum este persoana. Baia, în special, e cartea de vizită a familiei. Și nu numai baia. Bucătăria, soba, chiuveta, masa și tot ce mai este pe acolo... toate spun atât de multe despre om. Dacă ai o simplă cameră, e camera ta și spune instant ce caracter ai.

             Știți vorba aceea: "Spune-mi cu cine umbli și-ți spun cine ești". Ei bine, pot spune și eu: arată-mi casa ta și-ți spun cum ești. 

             Aseară am văzut o emisiune în care era o familie modestă, cu casa neterminată, dar atât cât era, era curat și ordonat. Nu contează că ai lux sau un trai modest, cât contează bunul simț, curățenia și ordinea. În zadar ai bun gust și bani, dacă lași chiuveta în urma ta plină de păr, praf, pastă de dinți sau mai știu eu ce murdărie. În zadar te pupuțezi și parfumezi când ieși din casă, dacă lași în urma ta wc-ul murdar.

             Durează câteva secunde în plus să dai cu apă și o perie pe chiuvetă, după ce ai folosit-o.     
             Durează mai puțin de un minut să stai să se scurgă apa și să verifici wc-ul dacă a rămas curat sau nu în urma ta. 
             Durează câteva secunde să speli o cană sau o farfurie și unul sau două tacâmuri, ce tocmai le-ai folosit. 
             Durează tot câteva secunde să ștergi soba (cuptor, aragaz, plită sau ce fel de sobă ai...) după ce ai folosit-o, dacă e stropită sau a curs ceva pe ea. 
             Durează câteva clipe să strângi masa, să pui la loc una, alta și să cureți eventualele resturi de alimente. 
             Durează câteva secunde să împături o haină ce tocmai ai dat-o jos de pe tine și să o așezi frumos pe un colț de pat sau pe un scaun sau să o duci în coșul de rufe dacă e murdară.
             Durează o secundă să închizi un dulap sau un sertar ce tocmai l-ai deschis. 
             Durează mai puțin de un minut să-ți faci patul dimineața. 

             Și pot continua tot așa cu multe alte exemple.

             În schimb,

- durează mult mai mult să speli vasele uscate, adunate morman în chiuvetă.
- durează mult mai mult să speli chiuveta cu mizeria uscată pe ea.
- durează mult mai mult să speli wc-ul cu depuneri adunate pe el.
- durează mult mai mult să faci ordine în cameră, când toate au fost lăsate vraiște în urma ta.
- durează mult mai mult să speli soba cu uleiul uscat sau chiar ars pe ea.
- durează mult mai mult să faci curat și ordine în casă, atunci când nu știi să întreții curățenia și ordinea în jurul tău. 

             În plus... aspectul general al casei tale este urât, dacă ești dezordonat și delăsător.

             Îmi aduc aminte o povestioară.

             Un tânăr vroia să-și găsească femeia potrivită, așa că le-a cerut fetelor ce-i plăceau să facă curat în casă și să-i arate fărașul cu mizeria adunată ca și dovadă a faptei lor. Una a venit încântată, cu găleata plină de praf, hârtii, resturi de mâncare, și alte mizerii adunate de prin casă. Alta a venit și ea mândră cu fărașul plin de praf și păr, plus câteva resturi de mâncare. A treia în schimb a venit sfioasă cu fărașul aproape gol, doar câteva firicele de pământ găsite la intrarea în casă. Tânărul s-a uitat încruntat la prima, ceva mai relaxat la a doua, iar la a treia i s-a luminat fața instant. A treia era femeie potrivită. Harnică și ordonată, ce avea casa mereu curată și îngrijită, astfel încât nu a prea avut ce mizerie să găsească la curățenia generală impusă brusc de pețitor. 

              Bărbații sunt de regulă puțin mai dezordonați și neatenți. Dar nu toți. Am văzut de multe ori bărbat mai curat și ordonat decât multe femei, chiar mai ordonați decât mine. Recunosc, nu sunt perfectă nici eu. Nici nu vreau să fiu perfectă. Adevărul e că mai am încă multe de învățat și eu, nu doar legat de acest subiect.

              Bine, nu trebuie să faci nici o obsesie din asta, dar contează mult aceste mărunțișuri. Contează în primul rând ca și stare generală, ca liniște și mulțumire interioară. Altfel te simți într-o casă curată și aranjată decât în dezordine și mizerie. Apoi, contează ca și timp. Nu sunt tot una câteva clipe la momentul potrivit pentru a întreține curată și ordonată casa, cu ore pentru a curăța și aranja toată casa neîngrijită.

              E important să-ți educi copiii și să-ți obișnuiești familia să mențină curățenia și ordinea. Cu cât membri familiei sunt mai numeroși cu atât contează mai mult dacă știu toți să întrețină casa sau nu. Dacă unul singur e dezordonat și delăsător, ceilalți vor avea automat de suferit, fiind ei obligați să sacrifice mai mult din timpul lor, pentru a strânge și face curat în urma celui neatent și nepăsător. Dacă toți membri familiei unei femei sunt nepăsători și doar știu să murdărească și să facă dezordine, îi plâng de milă sărmanei femei, că va fi nevoită să muncească nonstop pentru a aduna și curăța iar și iar în urma fiecăruia. Dacă sunt absolut toți delăsători și miserupiști la capitolul acesta al curățeniei și ordinii, vai de casa lor și le plâng de milă celor ce-i vizitează.

6 comentarii:

  1. Deci....tu esti cea perfecta! :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nimeni nu e perfect.

      Chair am recitit articolul înainte să văd că am un comentariu și am adăugat în text, unde scriam că am văzut bărbați mai ordonați decât multe femei, următoarele: "chiar mai ordonați decât mine. Recunosc, nu sunt perfectă nici eu. Nici nu vreau să fiu perfectă. Adevărul e că mai am încă multe de învățat și eu, nu doar legat de acest subiect."

      De fapt nici nu scriam despre a fi perfect sau nu. Nimeni nu e perfect și nici nu cred că ar fi bine să fii perfect.
      E vorba în articol doar despre câteva deprinderi de bun simț, ce ar fi bine să le avem cu toții, dar care contează în special la o femeie, dacă le are sau nu.
      Oricât am vrea să fim de egale cu bărbații, există diferențe evidente între bărbat și femeie.
      Și vrem nu vrem, noi, femeile suntem responsabile cu ordinea și curățenia casei, precum și cu multe altele.

      Oricum, dragă "Anonim", dacă atât este tot ce ai înțeles din acest articol, cum că eu aș crede că sunt perfectă... îmi pare sincer rău că ți-ai pierdut timpul citind.

      Ștergere
  2. Chiar mi se pare interesanta partea cu "wc-l pe care nu poti sa te asezi"...intradevar ar trebui sa recapacitam si sa ne gandim de doua ori inainte sa lasam wc-ul murdar.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am văzut la un moment dat, mai demult, un afiș într-un wc-u public, în care rugau utilizatorii să folosească peria de wc-u dacă e necesar, pentru a lăsa curat în urma lor. Din păcate nu mai rețin nici locația nici anunțul exact.

      Era tare drăguț formulat anunțul. Păcat că nu am avut inspirația să-l fotografiez..

      De atunci folosesc cu încredere peria de wc-u, dacă aceasta există în locul public și dacă e necesar. În majoritatea wc-urilor publice am remarcat că există această perie fermecată. :)

      Ștergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.